woensdag 17 november 2010

5 leermomenten van eigen ondernemerschap

Sinds kort ben ik begonnen met een eigen bedrijf. Maar in de afgelopen tijd heb ik al wel een aantal verschillen ontdekt tussen ondernemen en in loondienst werken.



1. Altijd werken


Je bent altijd bezig met het werk. Zeker omdat ik thuis werk, is het minder makkelijk om een scheiding aan te brengen tussen werk en privé. Ik kan makkelijk tussendoor een was draaien. ’s Middags haal ik de kinderen op van school maar ’s avonds kan ik nog wel wat werken. Het gaat altijd door. Ik heb hier iets op gevonden: ik geef mezelf af en toe vrij!


2. Kritiek


Als mensen kritiek hebben op jouw bedrijf, voelt dat heel persoonlijk aan. In loondienst kan je lekker klagen over het hoofdkantoor of een manager die een stomme beslissing heeft genomen maar nu zijn het altijd jouw ideeën. Maar aan de andere kant: ik mag ook lekker alles zelf beslissen.


3. Alleen


Je moet het alleen doen! Niemand zegt je wat je moet doen, veel mensen kunnen advies geven maar je moet zelf actie ondernemen. Gelukkig heb ik hier geen moeite mee maar het is wel even wennen.


4. Steun


Er zijn zo veel mensen die met goede raad of tips of steun komen. Ik ervaar dat als iets nieuws en vind het zeer positief. In loondienst werk je met sommige collega’s heel prettig samen maar een aantal mensen zijn met andere zaken bezig (eigen carrière e.d.). Ik heb de laatste tijd zo veel interessante en prettige mensen leren kennen die ontzettend leuk reageren op mijn plannen. Ook wildvreemden bieden soms van alles aan. Ik ben daar heel blij mee en ik sta zelf ook meer open voor andere mensen. Maar hoe zou dat nu komen? Zijn ondernemers aardigere mensen?


5. Werken is leuk!


Soms lijkt werken helemaal niet meer op werken. Ik vind tekstschrijven en search engine optimization zo interessant dat het werken gewoon leuk is. Als ik bijvoorbeeld een interessante blog tegen kom, lees ik dat met veel plezier (en stuur deze ook weer door!). Het voelt dan ook een beetje vreemd om de tijd die ik hier in stop, op te schrijven als werkuren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten