zaterdag 13 november 2010

Start bedrijf!

Gisteren was het dan zover. Ik had een afspraak met mijn werkcoach bij het UWV. Tijdens deze afspraak zouden we mijn ondernemingsplan bespreken en daarna zou de beslissing vallen: wel of niet beginnen met een startersperiode. Dat houdt in dat ik een half jaar de tijd krijg om met behoud van uitkering maar zonder sollicitatieplicht mijn eigen bedrijf te starten en succesvol te maken. De eventuele winst wordt dan later weer verrekend met mijn uitkering. Het is de bedoeling dat je dan na een half jaar geen uitkering meer nodig hebt. Dit is een uitdagende doelstelling maar ik wil het zo graag doen dus ik was heel gespannen.

Voorbereiding
De afgelopen tijd heb ik heel veel tijd gestoken in het schrijven van het ondernemingsplan en het nadenken over alle mogelijke zaken die te maken hebben met een eigen bedrijf. Ik heb heel internet afgezocht naar informatie, heb met allerlei mensen gesproken, ideeën uitgewerkt, boeken gelezen, workshops bezocht en ik ben naar de startersdag van de kamer van koophandel geweest. En nu heb ik er genoeg van! Ik wil niet meer voorbereiden, ik wil aan de slag!

Beslissing
En dat mocht! Mijn werkcoach zag blijkbaar genoeg in mijn plannen. En omdat ik hier zo naar toe heb geleefd, heb ik direct de volgende stap gezet: inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Dus vanaf gisteren ben ik de eigenaar (en enige medewerker) van de eenmanszaak Verhelderend. Het voelde echt als een opluchting dat ik door mocht en het was heel fijn om direct alles concreet te hebben.

En nu?
Dit weekend heb ik mezelf vrijgegeven maar zoals dat gaat als ondernemer (ja, ik zit al helemaal in deze rol) laat het werk je niet los. Want ik heb zo toegeleefd naar dit moment dat ik nu even na moet denken wat de volgende acties zijn. Gelukkig maak ik altijd todo-lijsten en daar staat al heel veel op. Maar waar moet ik maandag mee beginnen? Nou, dat is dus duidelijk: weer een nieuwe lijst opstellen en prioriteiten aangeven. Hierop staat in ieder geval:
  • logo
  • website
  • opdrachten!
  • VAR
  • zakelijke bankrekening
  • netwerken
Genoeg te doen dus en ik heb er zin in!

Maar als iemand nog goede tips heeft hoe ik dit half jaar het beste kan benutten, hoor ik dat graag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten