maandag 6 december 2010

Websitetips - tip 1

Eén van de diensten die ik aanbied met mijn bedrijf Verhelderend is het verbeteren van websites. Dit kan ik doen voor websites van zzp'ers, freelancers en eigenaren van kleine ondernemingen (MKB-klein). Ik let dan op de volgende zaken:
  • Algemene indruk
  • Tekst
  • Structuur/indeling
  • Seo (search engine optimization, hoe goed wordt de site gevonden door Google)
  • Conversie (hoe kunnen klanten actie ondernemen: kopen/contact opnemen enz.)
  • Vormgeving
  • Extra's (zoals nieuwsbrief, social media)
Quick-scan
Hiervoor bied ik een quick-scan aan. Ik kijk dan kort naar de website en geef positieve zaken en verbeterpunten aan. Ik kan dan helpen om eventuele verbeteringen aan te brengen.

Opzetten website
Maar natuurlijk is het het mooiste als je bij het opzetten van de website al rekening houdt met bepaalde zaken. Als je hier goed over nadenkt, is de basis al goed. Nu ben ik zelf ook bezig met het opzetten van mijn eigen website en ik wil dan ook met jullie delen wat belangrijk is.

Tip 1: Bepaal de doelgroep!

Het is heel belangrijk om goed na te denken wat de doelgroep is. Heel extreem: een website voor vrouwen die gek zijn op mode moet anders zijn dan een website voor mannen die graag motorrijden ;-).






Mijn doelgroep
Ook ik als tekstschrijver kan nog alle kanten op. Nu heb ik mede door de training seo die ik gevolgd heb en mijn grote interesse in internet bepaald dat ik me wil gaan richten op schrijven voor internet. Maar ik wil me daarbij niet beperken tot alleen de tekst maar alle aspecten van een website meenemen. Ondernemers die een website hebben, zijn mijn klanten. Nu is dit ook heel breed. Maar grote bedrijven hebben zelf personeel in dienst die de website beheren en hebben kennis daarvoor in huis. Ik wil me gaan richten op ondernemers die goed zijn in hun vak maar dit (nog) niet goed genoeg laten zien op hun website.

Hoe bepaal je de doelgroep?
Dus bekijk eerst voor jezelf wat de juiste doelgroep is. Maar hoe doe je dat? Ook hier heb ik een tip voor. Bekijk eens wat jouw product/dienst oplost voor een klant. Als je het probleem weet, heb je vaak ook het type klant die dat probleem heeft, gevonden.
Voorbeeld: Je bent loopbaancoach en je wil mensen begeleiden die problemen hebben in hun huidige werk met de balans tussen werk en privé. Als dit het probleem is dat je op wilt lossen, is de doelgroep waarschijnlijk werkende moeders die tussen de 30 en 50 jaar zijn. Dan weet je ook dat dit de groep is die je wilt bereiken met de website!

Als je de doelgroep duidelijk geformuleerd hebt, zijn andere beslissingen makkelijker te nemen!

Ik ben van plan om elke maandag een nieuwe blog en dus ook een nieuwe tip te plaatsen over websites. Wil je die niet missen? Volg mijn blog of volg me op twitter: @Olgavanb.

1 opmerking:

  1. Ik denk dat het heel belangrijk is voor een onderneming om een goede website te hebben. Het web is tenslotte “the place to be”. Als je zelf geen mensen in huis hebt om je site te laten maken, kom je al snel bij een website-bouwer terecht. Vaak computer-jongens die zich heel druk maken over hoe jouw website eruit gaat zien. Leuk, zo’n mooie website, maar ik denk dat de inhoud, dus de teksten nóg belangrijker zijn. Daar heb je wat te vertellen, daar vinden mensen wat ze zoeken. Of niet! Ik denk dus dat iedereen met een onderneming eerst goede, aantrekkelijke teksten moet hebben en dan pas de vormgeving moet gaan bepalen.

    Dan is doelgroep bepaling natuurlijk nr.1! Leuk dat voorbeeld met die snelle motor en die prachtige modebewuste vrouw, dat geeft precies aan waar het om draait. Fijn dat je zo’n scan aanbiedt zodat iedereen kan laten checken of het wel goed zit met hun website en hun doelgroep!

    BeantwoordenVerwijderen