donderdag 12 augustus 2010

Tips voor gezellig aan tafel met kids

Er staat weer een artikel van mij live op lofonline:

http://www.lofonline.nl/?ac=postviewer-15-1&postid=1548.

Ik heb vooral iets met tip 2: kinderen moeten smaken blijven proeven. Uiteindelijk leren ze meer eten. Nu eten Eline en Iris al jaren ontzettend slecht. Van het avondeten lusten ze bijna niets. Omdat ik ook vaak heb gelezen dat blijven proberen erg belangrijk is, heb ik moet-eten ingevoerd. Dit betekent dat ze van sommige dingen wat moeten eten. Als we bijvoorbeeld pasta eten, moeten ze een heel klein hapje eten. De rest (bijvoorbeeld stokbrood) is dan mag-eten. Als ze het moet-eten niet opeten, krijgen ze geen toetje en moeten ze aan tafel blijven zitten tot het bedtijd is. Maar gelukkig eten ze bijna altijd het moet-eten (met gemopper) op. Toch blijven we dit volhouden. En heel soms heeft het effect. Eline lust nu bijvoorbeeld tomaten-crèmesoep. Daar eet ze nu wel een paar happen van! Voor anderen lijkt dit misschien een kleine stap maar voor ons is het echt geweldig! Ik heb dit ook heel vaak bij het consultatiebureau en laatst ook bij de GGD gevraagd. Zolang ze goed brood met verschillende beleg (kaas en worst e.d.), fruit en zuivel binnenkrijgen, is het voldoende en is het avondeten alleen maar extra. Maar ja, als moeder wil je het graag zo goed mogelijk doen en dat is moeilijk. Robert zegt dan: straks eten ze lekker maaltijdsalades, maar dat geloof ik nog niet zo hard. Eerst zien en dan geloven!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten